Bloggen voor juristen

Bloggen, welke juridisch professional doet het niet? Omdat iedereen online aanwezig is – juist ook (potentiële) cliënten – kunnen kantoren bijna niet zonder. Maar wat zijn de voordelen van regelmatig bloggen? Wij zetten het voor je op een rij.

1. Vindbaarheid

Één van de belangrijkste redenen om te bloggen is vindbaarheid. Door te bloggen over de juiste onderwerpen, wordt de website van jouw kantoor beter gevonden in zoekmachines zoals Google. Het is dan wel belangrijk dat de blogs ingaan op de vraag van een rechtzoekende. Doe daarom altijd een zoekwoordenanalyse voordat je daadwerkelijk een blogartikel schrijft. Op deze manier krijgt jouw website niet alleen méér bezoekers, maar ook de juiste bezoekers, die natuurlijk weer geconverteerd kunnen worden tot nieuwe cliënten.

2. Expertise

Door regelmatig te bloggen laat je aan jouw doelgroep zien welke kennis je in huis hebt. Stel: je bent vastgoedadvocaat met de focus op aannemers. Dan wil je dat een aannemer met juridische vragen en problemen aan jouw kantoor denkt. Denk aan een nieuwsartikel over nieuwe standaardvoorwaarden of een stappenplan over bouwtijdoverschrijding. 

Door regelmatig jouw kennis te delen over onderwerpen die voor jouw doelgroep relevant zijn, laat je zien dat jij hen écht verder kunt helpen. Dat schept vertrouwen en zorgt ervoor dat jij degene bent aan wie ze denken als ze behoefte hebben aan juridische hulp.

3. Zichtbaarheid

Blogs geven je de mogelijkheid om regelmatig wat op social media te posten. Zo breid je je online bereik uit en blijft jouw kantoor on top of mind bij je netwerk. Hierdoor krijgt niet alleen je online zichtbaarheid een boost, maar wordt je kantoor ook steeds vaker herkend. En ook deze naamsbekendheid geeft vertrouwen.

4. Actueel blijven

Wanneer een potentiële cliënt (lead) op zoek is naar een passend kantoor, is het belangrijk om hen het gevoel te geven dat je up-to-date bent van de laatste ontwikkelingen in jouw rechtsgebied. Je kunt laten zien dat je op de hoogte bent van de laatste uitspraken en wetswijzigingen. Ook zo krijgt de bezoeker meer vertrouwen in jouw kantoor.

5. Juiste cliënten

Door te bloggen over de juiste onderwerpen, scoor je beter op de zoekwoorden waar jouw ideale cliënt naar zoekt. Wellicht trek je nog wel eens een cliënt aan die niet helemaal aansluit bij jouw expertise of wil je je graag richten op een andere doelgroep. Door te schrijven voor jouw ideale cliënt (op basis van een zoekwoordenonderzoek), schrijf je gericht voor jouw doelgroep. Hierdoor kun je zelf bepalen welke doelgroep jou het vaakst ziet, en daarom ook wie jouw nieuwe cliënten worden.

Hoe schrijf je een goede blog?

De juiste blogs kunnen ervoor zorgen dat jouw kantoor groeit in de richting die jij wilt. Het is niet alleen belangrijk dát je blogt, maar vooral dat de blog van goede kwaliteit is. Ook is het belangrijk dat je blog de juiste inhoud bevat zodat je beter gevonden wordt op de zoekwoorden waar jouw ideale cliënt naar zoekt.

Wij zorgen altijd voor een volledige zoekwoordanalyse voordat we een artikel schrijven voor een kantoor. Wil jij jouw blogs laten schrijven door een legal copywriter? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag verder.

Soortgelijke artikelen